Leerzame punten uit het verhaal van Jeroen Joling bij Rouwmaat waren:
- kritische vragen zijn een gelegenheid om in gesprek te gaan;
- Soms moet je iets doen zonder vooraf toestemming vragen en achteraf laten zien dat het werkt;
- Een klein team die het verschil wil maken en elkaar ondersteund voor moed en doorzetten;
- Persoonlijke ontwikkeling van de medewerker door aandacht te geven als leider helpt in de transitie;
- Zelf de verandering ervaren maakt enthousiast;
Deze meetup waren we op locatie bij Rouwmaat in Groenlo, zo konden we de transities bij dit bedrijf en de omvang zelf ervaren. Jeroen vertelt in bescheidenheid het verhaal wat ze de afgelopen zes jaar hebben gedaan. De mvo-groep begon met de aanschaf van een aantal bedrijfsfietsen om zo op het terrein zelf niet meer de auto te pakken, maar de fiets. Niemand geloofde in dit rare plan, maar de fietsen werden direct en continu gebruikt.
Na dit geslaagde experiment stelde Jeroen aan directie voor om de boordcomputers te verwijderen en deze te vervangen door tablets. Een afschrijving en investering die er binnen een half jaar uit was. Jeroen houdt ervan om te werken met getallen en de economische voordelen te laten zien.
Hij overtuigde de directie dat de KPI van verbrandde diesel niet de juist was om te meten hoe het met de business gaat. Er kon meer winst gemaakt worden door te besparen op de diesel, door het rijgedrag te veranderen.
Zijn schatting was dat een vrachtwagen iedere dag 15 minuten stationair liep, het moment waarop de vrachtwagen ook uitgezet kon worden. In de eerste presentatie naar de chauffeurs kwamen ze zelf op een schatting van 2 uur per dag, waardoor de besparing van diesel nog groter was.
Door aandacht te geven aan het rijgedrag zoals, meer afstand van je voorganger, anticiperen bij verkeerslichten, minder remmen, de motor uitschakelen, en gebruik maken van de software van Scania werd een enorme besparing gerealiseerd.
De besparing is op te delen in vier delen:
- 12% minder diesel, 120.000 liter op jaar basis!
- Minder stress bij de chauffeurs.
- Minder ongevallen en schade.
- Lager ziekteverzuim.
Bij Rouwmaat maken ze bewuste keuzes, voor lokale inkoop bijvoorbeeld, chauffeurs uit de regio, afvalscheiding bij klanten en investeren in projecten die niet direct economisch iets opleveren, zoals koffiedik ophalen bij klanten. Aandacht voor de medewerkers zorgt ervoor dat Rouwmaat geen problemen ervaart bij het aantrekken van nieuwe chauffeurs.
Al sinds 1990 vangt Rouwmaat het regenwater op en gebruiken ze dat bij het schoonmaken van de vrachtwagens en doorspoelen van de toiletten.
Een familiebedrijf met ruim 200 medewerkers. De derde generatie maakt nu de directie. De klanten zijn vooral regionaal.
Jeroen legt aan de hand van de vijf IDG domeinen uit welke vaardigheden hij vooral gebruikt in de transities bij het bedrijf.
De deelnemers bij deze IDG HUB meetup luisteren aandachtig en stellen vragen voor verdieping. Het maakt Jeroen alleen maar enthousiaster.
Na de presentatie doen we met de deelnemers een oefening met de voorouder en het achter-achter-achterkleinkind (zeven generaties verder). Zo beleven de deelnemers de vaardigheden die Jeroen benoemde in zijn presentatie.
We sluiten de meetup af met een rondleiding over het 18ha terrein waarin we te zien krijgen hoe ze afval scheiden en verwerken.